Jak správně nabíjet baterii

Motobaterie by měla být v ideálním případě stále zcela nabitá, jinak ztrácí svou kapacitu.  O její dobíjení za jízdy se stará alternátor, pokud však váš skútr, dlouho stojí na místě, protože s ním z nějakého důvodu nejezdíte, baterie se samovolně pomalu vybíjí. Neprospívají ji ani krátké jízdy, protože se nestihne dobít, dojít může také k poruše dobíjení.

Před nabíjením je dobré si ověřit, jak na tom baterie skutečně je. Změříme její napětí nejlépe voltmetrem, tuto funkci mají i některé moderní nabíječky. Měření napětí by se mělo provádět alespoň několik hodin po jízdě nebo nabíjení, aby se napětí zcela ustálilo.

Pokud je napětí vyšší než 12,6 V, je baterie zcela v pořádku. Při hodnotách 12,4 – 12,6 V není zcela nabitá, ale stále to stačí k nastartování, pokud je však její napětí nižší než 12,4 V je třeba ji okamžitě dobít.

Napětí baterie

 

 

 

 

 

 

Motobaterii můžeme dobíjet klasickou nebo automatickou nabíječkou. Při nabíjení klasickou nabíječkou se baterie má dobíjet proudem rovnajícím se jedné desetině její kapacity. Příklad: pokud máme baterii 8 Ah tak dobíjecí proud je max 0,8 A.

U automatických nabíječek nemusíme nic nastavovat, o to se postará automatika nabíječky. Po nabití baterie se automatická nabíječka sama přepne do takzvaného udržovacího režimu aby se zamezilo poškození baterie.

Pozor je důležité nezapomenout na to, že při nabíjení gelové nebo AGM baterie se musí použít nabíječka, která je pro tyto technologie určena, jinak dojde k poškození baterie.

UPOZORNĚNÍ

Ačkoli jsou všechny výše uvedené informace platné a doporučované výrobci motobaterií je vždy nutné při manipulaci, používání a údržbě motobaterie vždy postupovat dle pokynů výrobce vaši baterie.

Zdroj: smucler.cz, varta-automotive.cz